Assalamu'alaikum... Semalam...  usia Alia genap setahun . Seperti biasa Alia gak ada  temujanji checkup di Klinik Kerajaan Sung...

~ MMR di Sungai Koyan, Belaga...

/
4 Comments


Assalamu'alaikum...

maksud mmr, singkatan mmr, mmr, apakah itu mmr, maklumat tentang mmr,

Semalam... usia Alia genap setahun. Seperti biasa Alia gak ada temujanji checkup di Klinik Kerajaan Sungai Koyan. Malam sebelum tu... En. Hussien merangkap ayah Alia ( *** Saja jer kan nak bagitau nama suami ) cadangkan yang kami akan bawak Alia pada belah petang... Habis waktu sekolah. Lagipun... Belah petang tak ramai orang. So, tak yah tunggu lama-lama. Untuk pengetahuan... 5 minit jer dari rumah kami... Tu kalau naik keta arr... Biasanya aku akan naik keta sebab banyak asuk (anjing) berkeliaran. Kang malang tak berbau... aku pulak dikejarnya.

Di KK Sg. Koyan tak guna nombor giliran pun... Main letak jer kad kat kaunter. Jadi... Giliran tu ikut nasib je la. Kalau penjaga kaunter tu ambik dari bawah... Memang adil. Tapi kalau ambik dari belah atas.... Memang sakit hati la orang yang datang awal sebab nak kena tunggu lebih lama. 

Checkup sebelum ni... Jururawat pernah bagitau yang Alia akan dibagi suntikan MMR pada usia 12 bulan... Yakni setahun. Nak dijadikan cerita... Semalam Alia diberi 1 dalam 3 suntikan. Aku tak tau sebenarnya apa itu suntikan MMR... Malas nak tanya nurse. Kang mood diorang tak baik... percuma aku dijawabnya. Lain entri akan aku ceritakan ek! kisah aku kena dengan sorang nurse. 

Jadi sebagai seorang ibu yang ingin tahu...  Aku carilah kat google, apa itu MMR. Rupanya... MMR adalah singkatan untuk Measles, Mumps dan Rubella. Ia adalah kombinasi tiga vaksin dalam satu suntikan bagi melindungi daripada penyakit measles(campak), mumps (beguk) dan rubella. Dan... Suntikan ini akan diberikan di peha atau lengan...

2:00 petang di KK Sungai Koyan, Belaga...

Kata 2:00 petang... Alih-alih gerak dari rumah 2:30 petang. Mula-mula sampai klinik aku rasa macam pelik... sunyi jer. Rupanya hanya seorang penolong pegawai perubatan dan sorang jururawat je kat situ. La.... Nampaknya kami orang pertama. Horrey!... urusan berjalan dengan mudah.

Seperti biasa... Jururawat akan tanya anak ok ke tak, anak masih menyusu badan ke tak, makan apa sekarang.... Dan ada gaklah memberi sedikit nasihat agar mengawasi anak-anak... Takut nanti tercekik ke , tertelan ke.... Aku mengiakan saja apa yang jururawat tu cakap.

Seronok gaklah berbual dengan dia.... Peramah dan murah dengan senyuman. Yang paling aku tak duga kami sempat berbual pasal bayi didera dan dilambung... Bayi yang didera oleh amah tu lah. Huhu.... Reaksi jururawat tu menakutkan... Nampak sungguh sakit hati dia. En. Hussien yang turut masuk bilik tersenyum je dengar perbualan kami.

Sambil-sambil tu... Alia disuruh bertimbang. Alhamdulillah... Berat badan Alia naik. 8.4kg... Walaupun tak banyak tapi masih lagi baik. Jururawat gak mencadangkan agar Alia diberi makan nasi lembut tapi tak seperti bubur la kiranya memandangkan umur Alia dah setahun dan mesti memerlukan banyak tenaga. Kemudian, akhir sekali Alia diberi suntikan...

Alhamdulillah! Senyum lebaq aku... Alia mendengar apa yang aku pesan sebelum kami gerak gi klinik... Aku pesan kat dia supaya jangan nangis time pergi klinik. Ternyata memang dia tak menangis lansung walaupun kena suntik. Alhamdulillah! Moga-moga Alia menjadi anak yang mendengar kata mak dan ayah yer nak.... Lebih kurang 20 minit gak lah kami kat klinik. Akhirnya selesai. Temujanji seterusnya... Bulan 5 nanti. Lambat lagi... Sampai rumah... Alia tertidur.

Wassalam...

Huhu... Panjang gak karangan aku kali ni ek!




ARTIKEL LAIN DI SINI

4 comments:

  1. Happy 1st birthday alia. Semoga membesar sebagai anak yg solehah dan bijak pandai.

    ReplyDelete
  2. sekajap je dh genap setahun ye alia.hepy besday alia...:)

    klinik kerajaan yg tak pakai sistem no nie mmg antara perkhidmatan pelanggan yg tak adil.marah gak sbb muni ni selalu tak bernasib baik.huhu..

    good girl la alia.kena cucuk pun tak nangis..:)

    ReplyDelete
  3. Barakallahufiq Alia... moga jadi anak yang solehah...

    ReplyDelete
  4. KK sungai koyan ada alternatif way untuk ke sana dari bandar kapit ?

    ReplyDelete