Back to Top

16 February 2013

~ Aduh! Tercekik... Apa aku nak buat?




Assalamu'alaikum...
Anak adalah sumber ilhamku...

Namun... Masih banyak perkara yang perlu aku cari dan timba lebih-lebih lagi soal keibubapaan. Ingat senang ke nak jadi seorang ibu?... Sebab susah ler bayi dibuang dalam sungai... Sebab susah ler bayi dibiarkan...

Dan tengok sajalah apa yang berlaku semalam... Bayi telan 42 magnet. Lunaskah tanggungjawab seorang ibu menjaga anak? Salah sebesar zarah... Sejuta mulut memaki... Ibu gak yang salah... Ye tak?

Hakikatnya itulah tanggungjawab seorang ibu adalah untuk melindungi anaknya. Tu baru kes tertelan... Kalau tertelan. Sonang citer, kena bedah ler jawabnya. Tapi kalau tercekik pulak macam mana...

Kekadang bila berlaku kecemasan kita lansung tak tau nak buat apa. Malah, panik pulak jadinya... Hingga ada yang pengsan dek kerana terlalu panik. Alih-alih... Sudah jatuh ditimpa tangga.

Nak tak nak kita sebagai ibubapa seharusnya cuba menambah ilmu di dada sebagai bekalan terutamanya dalam hal penjagaan anak-anak. Sesungguhnya ilmu itu tiada batasnya. Bukan ilmu untuk dapat kerja je kita perlu tahu...

Bercakap pasal tercekik...

Entri kali ini aku ingin berkongsi cara menangani anak tercekik. Moga ia memberi manfaat kepada semua...



Sumber info adalah daripada buku soal jawab bayi dan kanak-kanak hasil karya Doktor Carol Cooper

1 comment:

  1. mmg time kecemasan nak buat apa pun tak jadi sbb terkejut plus gabra.semoga bermanfaat..

    seriau je tgok kt tv y kes telan magnet tu..:)

    ReplyDelete