Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia, Wosehhh! Tetiba semangat patriotik kuar . Ahakksss... Mestilah, nak cerita pasal Kenangan zaman sekol...

:: KoNtEsT KeNaNgAn zAMaN SeKoLaH ::

/
29 Comments
Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia,

Wosehhh! Tetiba semangat patriotik kuar. Ahakksss... Mestilah, nak cerita pasal Kenangan zaman sekolah mestilah bersemangat... Ye tak?

Zaman sekolah merupakan zaman yang tidak akan dapat dilupakan dan malah, andainya waktu dapat ku putarkan... Ingin sahaja daku balik ke alam itu... Kan best... Kalau ada pintu masuk kembali ke zaman purba macam cerita Doraemon tu.... Pasti aku dah balik ke zaman itu.... Heeeeeee. 

Huhu, ni semua Chii punya pasal... Berani sungguh dia bagi kakak ni haaa kerja... Suruh cerita pasai kenangan Zaman sekolah... Heeee, lagak marah konon... Padahal suka sebab daku pun memang nak kongsikan zaman sekolah daku dengan kawan-kawan... Apa-apa pun dear, thanks yer atas pelawaan semalam...


Huhhh! Nak mula dari mana ek....

Ok-Ok... Mula-mula, kalau korang nak tahu aku bukanlah berasal dari golongan yang berada... Setiap pagi... Sebelum pegi sekolah, aku dan Angah pasti pergi ronda-ronda kampung jual kuih... Kekadang tu, aku ngan angah selalu tak pergi sekolah gara-gara nak habiskan kuih... Kekadang tu pulak... Selalu gak lewat sampai sekolah ... Apalagi kena rotanlah jawab nyer... Sakit eh! 

Walaupun lewat... Aku tetap ke sekolah... Walaupun kita susah, ilmu tetap penting... Kata-kata mak dan ayah yang tidak dapat aku lupakan...

Namun aku bersyukur... Kesusahan itu memberi sedikit kemanisan kepada kami sekeluarga... Alhamdulillah! Ya Allah... Kini aku mampu tersenyum... Syukur padaMu Ya Allah kerana telah melimpahkan rezeki pada kami sekeluarga... 

Haaa... Tu cerita pasal daku kena rotan... 

Ni pulak cerita pasal rahsia aku pecah... Hahaa, nak dijadikan cerita... Time darjah 6, sekolah mengadakan perkhemahan di sekolah... So, aku joinlah... Biasala... tak best kalau tak ikut kan... kan... 

Hurmmm, nak dijadikan cerita... korang pasti tahu kan setiap perkhemahan pasti ada aktiviti menarik diadakan... Dan pada hari terakhir perkhemahan tu... Cikgu kami mengadakan aktiviti kayuh basikal... Tak jauh mana pun... Semua wajib ikut... Kalau tak kena rotan... Adusssss! macam mana ni... bentak hati kecilku... 

Pastu... Apa terjadi! Cuba teka.... Apa akan aku buat... Ahakkksss

Sampai giliran aku... Aku pun heret jer basikal tu... Apa kes? Basikal untuk dikayuh... Bukan diheret beb...  Aduss!!! Rahsia daku yang tak reti kayuh basikal pecah... Ambikkk Kau haaa... Hampehh betul...

Apalagi... Aku diketawakan. Walaupun malu.... Tetapi,  ada satu kemanisan yang tidak dapat aku lupakan... Aku dapat hadiah tau untuk aktiviti tu... Haaa, jangan korang tak tau... Walaupun heret basikal... Kwang... Kwang... Kwang... 

Dan tuh, time ucapan penutupan cikgu Sahrujie merangkap guru besar sekolah turut memuji aku... katanya... Kita patut mencontohi Norfizah... ( Wosehh!!! Bangga sekejap weii)... Walaupun tak reti naik basikal, tetapi berani ambik risiko... Panjang berjela-jela gaklah ucapan dia pasal tu... Heeeee, bangga wooo... Sapa sangka kan...

Ahakksss... Ramai gak yang tak puas hati masa tu... Diorang menang tak dapat hadiah... Yang aku pulak apa ke jadahnya heret basikal dapat hadiah... Heeeeeee.

Ahakksss, kalau korang nak tahu... Aku tak reti naik basikal... Sampai sekarang ni haaa...


Kemudian... Darjah 5 arr start dilantik jadi pengawasAku jugak antara pengawas yang ditakuti, ... Apa tidak nyer... Masa kecik-kecik dulu, daku gengster gak... Kalau tak, tak kan boleh jadi macam ni ha... kat sini...


Tiap kali waktu perhimpunan, kalau budak-budak darjah 1 atau 2 pasti dah siap berbaris... Diorang memang takut tengok aku... Pasai apa aku suka sangat menakutkan mereka dengan membesarkan mata... Huuuuhhuu... jahat kan...


Apalagi ek!... Banyak woo... Rasanya sampai sini saja dulu ek.... Nanti lain kali daku sambung lagi... Wokehhh!!!

Panjang sangat.............

Oh! yap... Korang pasti ada kenangan gak kan... Apa kata join kontest ni... dari New Zealand hadiah nyer tau. Heee... Tak dapat hadiah pun takpe, yang penting dapat kawan baru...

Tapi kalau korang nak baca citer lagi pasal kenangan zaman sekolah... Apa kata daku ajak Padlie dan Iz pulak... Biar mereka pulak yang bercerita. Heeeeee.

Orait... Selamat berhujung minggu...

Have a nice day!


ARTIKEL LAIN DI SINI

29 comments:

  1. budak2 skolah dulu kalo susah sket x kisah.ada yng sanggup jln kaki demi nk mendapatkan ilmu. ada gak yg tlg msk ayah jual kuih muih...

    cuba tgk budak skrg..semuanya manja sokmo...skolah dekat pun..nk kena hantar.haishh...

    wahh..mesti guru besar tu kagum kan..yerla..xleh bawa beskal..tp dok sorong..penat woo...

    jap jap//besarkan mata..arghh..chii pun takut kalo ada org buntangkan mata kat chii :p

    ReplyDelete
  2. Chii : Betul tu dear... Budak sekarang ni mak aii, pergi sekolah pun ada yang naik kereta. Kekadang tu ada yang tak tahu bersyukur. Contohnya kejadian terbaru ni budak sekolah lepak kat belakang rumah mak mertua akak. Mak mertua akak citer, tengah hari adalah mereka kat belakang. Bukan pergi sekolah. Sian mak ayah kat umah, cakap pergi sekolah. Tapi tak pergi...

    ReplyDelete
  3. nak salahkan budak2 100& x boleh..ni peranan mak ayah tu sendiri la..kena terapkan nilai2 murni dlm diri dorang...

    ReplyDelete
  4. Chii : Tu lah pasal, susah bagai dikata. Bila anak2 dah biasa disuapkan dgn kemewahan dan tiada langsung diselit dgn nilai2 murni.. Begitu lah gaya nyer =)

    ReplyDelete
  5. mmg berbeza kan pelajar sekarang ngan dulu..sekarang penuh dgn kesenangan..

    ReplyDelete
  6. Faiz : Dah tu mereka tak nak bersyukur. Sedih mengenangkan budak2 sekarang ni. Banyak yang terpengaruh dgn gejala sosial dan memikirkan keseronokkan semata-mata =(

    ReplyDelete
  7. hikhik,pertandingan heret beskal =p
    genster eh akak dulu,sama la kita..gengster gak sket2..hihi

    *kalau kita susah dahulu,kita akan lebih menghargai kesenangan skrang ;)
    betul x anis ckp nih,hihi

    ReplyDelete
  8. Aniswany : Hai dear, apa kabar? Betul tu.. Apa yang Anis katakan. Kesusahan mengajar kita erti untuk mencapai kejayaan.. Tapi bergantung gak lah. Ada insan yg tak tahan dgn dugaan, pasti mencari jalan mudah untuk senang kan..

    ReplyDelete
  9. Erk tak tahu kayuh basikal. Ala Cik Fizalinolie naik je basikal roda 3 pasti boleh punya. Hahaha, Tira gurau je. Entri ni best :)

    ReplyDelete
  10. Miss Tira : Ahakksss... Pasti boleh punya kalau basikal roda 3. heee. Thanks dear... Biasa2 jer.

    ReplyDelete
  11. hye kak..

    hakhak..heret basikal tu style la kak..kihkih..

    seb bek bkn akak yg bawa basikal..hikhik..

    ReplyDelete
  12. umUMRA : hai dear... Heee, style yang memalukan ya dak. Huhuhuhu.

    ReplyDelete
  13. da lupe byk kenanngan mase skolahhh sbb lbeyh byk hafal ilmu :(

    ReplyDelete
  14. Wah! Bagusnya Iz.. Kalau akak.. Kenangan indah Zaman sekolah adalah kenangan yang bersemadi di hati dan akal fikiran.. Ahaksss... Time2 stress or ada masalah atleast kenangan inilah menjadi pengubat.. Walaupun sedikit cuma =)

    ReplyDelete
  15. Salam kenal..alamak kalau tggu satu lagi, jadi follower ke 500 tadi..hehe

    ReplyDelete
  16. kesian budak darjah 1 dan 2 tu..hehe

    apa hadiah yg kak dapat sebab heret basikal tu?

    ReplyDelete
  17. Usop Wilcha : Yup! that true... Mana mungkin dapat dilupakan. Heeee

    ReplyDelete
  18. Ariana's : Salam kenal dear. Thanks yer kerana sudi singgah dan follow blog saya =)

    ReplyDelete
  19. Tengkorakemas : Yalah tek, time sekolah jak jaik. Heee. Sik juak besar hadiah kmk dapat... Hamper jak.

    ReplyDelete
  20. HEM TIME MUMMY DULU MEMANG SUSAH SANGAT...PEGI SEKOLAH KONGSI 3BERADIK..BILA DIINGAT SEDIH PLAK..SEKRG BERSYUKUR SGT...HIDUP DAH BERUBAH...HERET MENGHERET BESKAL TU DAH KERJA BIASA ZAMAN DULU2...BEBUDAK SEKRANG MANA NAK NAIK BESKAL SANGAT....HEMMMMMM

    ReplyDelete
  21. LUPAPLAK NAK CAKAP..SEMOGA BERJAYA YER FIZA...

    ReplyDelete
  22. lor kenapa tak pandai naik basikal..dulu muni time blaja bwk basikal,naik yg beskal tua tu tau..bla jatuh kena anu pada palang..adui sakit!tak senonoh.kahkah..woo jual kuih ekk dulu,bagus la tolong mak.budak skang tau nk mkn kuih jer..

    ReplyDelete
  23. Atiey : Betul tu, bila dingat balik, pasti mengalirkan mata betap susahnya dulu2 belajar tak macam budak skrg ni semuanya senang. Tapi kesenangan buat mereka lagi teruk. Tak pahamla bebudak sekarang. Thanks yer Mummy..

    ReplyDelete
  24. Puan Kutu. Heee, ada gak belajar dulu. MAsuk parit. Pastu hitam semua badan mcm org minyak... Gara2 tu lah Fiza tak nak kayuh basikal. Pelik kan perangai time kecik2. Tapi itulah kenangan yg terindah yg terpahat diingatan.

    ReplyDelete
  25. Nasib baik sis tak tagged Awan sebab Awan tiada kenangan yang menarik ketika zaman persekolahan untuk dikongsikan.

    ReplyDelete
  26. as'salam sis :)
    masyeh join kontest ni.. sowe lambat sikit dtg tengok.. baru abes buat asemen.. hihi (^_^)

    pape pun,
    sy bangga la dgn akk.. pergi jugak sekolah walaupun lwt n kena rotan..
    (sy selalu je lewat p sekolah n kena denda kutip sampah..huhu)

    basikal tu, sy yang reti bwk pun asek jatuh je.. hehe

    pengawas garang ye.. bahaya ni..

    =)
    pape pun all the best tau.. kite tunggu kptusan juri ye..

    salam kenal :)

    ReplyDelete
  27. Terima kasih atas informasi menarik

    ReplyDelete