24 February 2014

Petua Agar Pokok Berbuah



Assalamu'alaikum, hai...
Biasanya kalau dah namanya pokok tak berbuah. Mesti jalan mudah kita akan ambik... Tebang je. Buat apa... Tak mendatang hasil pun... Ye tak?


Tapi... Sebenarnya ada petua nak bagi pokok yang tak pernah mengeluarkan buah berbuah tau. Fiza pun baru tahu. Ceritanya begini... Depan rumah kami ada pokok mangga... Bertahun-tahun lansung tak berbuah. Satu hari adalah saudara jauh belah mak aku datang kat umah. Tegurlah... Kata... Seronokla ada pokok mangga depan rumah. Petik je. Mak jawabla... Tak pernah berbuah pun. Apalagi... Dia mintak parang terus larik-larik batang pokok tu supaya keluarkan getah. Katanya... Nanti berbuahlah pokok mangga tu.

Memang... Betul. Tak sampai setahun pokok mangga tu pun berbuah. Bukan je berbuah... Sampai sekarang, kalau berbuah... Kemain lebat lagi. Alhamdulillah. Adakah itu kebetulan? Tapi tak salahkan kita mencubakan selagi tak mendatangkan keburukan. Ye tak?


7 comments:

  1. wah! bagus petua ni Fiza.
    kemain lebat lagi berbuah lepas tu kan..:)

    ReplyDelete
  2. petua org tua selagi tak melanggar syarak kita ikut je lah kan...alhamdulillah rezeki nak berbuah jugak...hhee

    ReplyDelete
  3. Dengan izinnya.. berhasil jg..
    best ada pokok mangga depan rumah, bila dah masak buah atas pokok terus petik.. dpt mkn fresh dari pokok je.. ;) (berangan dapat tanam pokok strawberry & anggur depan rumah) hehehhe

    ReplyDelete
  4. Oooo mcm tu yer... tp arwah opah ida pun ada cakap macam tu

    ReplyDelete
  5. eh? mcm tu punya senang.pokok durian boleh?

    ReplyDelete