28 March 2011

Tahukah anda?... Baunya Tangan !!!

Hola,

Hari Isnin datang lagi... Pasti ramai yang sibuk ketika ini untuk bersiap-siap pergi kerja bukan... Apa-apa pun selamat pagi semua, mulakan hari anda dengan senyuman... Buat yang memandu tu, hati-hati dijalan raya, yang jalan kaki tu jangan lupa sediakan payung sebelum hujan... Yang nak pergi kuliah tu pulak.... Hurmm, jangan tak pergi pulak... Dannn... Kepada yang dok rumah tu, hati-hati buat kerja rumah dan selamat bersantai... Hehehe... Panjang beno dedikasi pagi ni yer...

Apa-apa pun, entri ringkas dari saya... Nak cerita kisah semalam... Baunya tangan.... Hoho. Tu yang tak suka potong ikan, daging atau ayam pasti tangan berbau... betul tak?... Kadang-kadang tu cuci dengan sabun pun masih gak berbau... 

Hurmmm, semalam saya cakaplah ngan mak mertua saya ... " Malasnyer nak potong ikan, mesti berbau tangan lepas ni " Hehehe... Saja jer nak gurau ngan mak mertua... karang dia pikir saya ni pemalas lak... Tapi dia memang sporting giler... Dia pun jawablah " Jangan malas-malas nanti sayang awak tak makan kalau tinggal berdua"... Hehehe. Sinis tu... Jawapan penuh bermakna weiii... Pastu, dia bagitau lagi " Haaa... Kalau nak hilangkan bau tangan guna petua asam jawa "

Katanya... Elakkan tangan berbau dengan mengambil segenggam asam jawa dan gosokkan pada seluruh tapak tangan. kemudian, bilas dengan air bersih. Pastu, kalau nak lagi wangi... Baru cuci dengan sabun... Mak aii, siap bagi petua lagi tu.... 

Cayalah mak mertua saya... Sayang sangat-sangat kat dia... Tak pernah merungut... Kalau saya sibuk sesangat sampai tak sempat nak wat kerja rumah... Pasti dia yang akan buat tanpa sebarang runggutan atau bebelan... Malah kekadang tu, siap panggil lagi ajak makan... 

Ya Allah! tetiba jer terharu... Sesungguhnya saya amat-amat bersyukur kepada Allah dikurniakan seorang suami yang baik dan keluarga suami yang dapat menerima diri ini dalam keluarga mereka... Mak aii... Tetiba jer terharu... Ya Allah...

Tak nak cerita pasal tu... Kang, ganggu mood pulak... Hehehe, Apa-apa pun senangkan macam mana nak buang bau tangan setelah memotong ikan, ayam atau daging.... Entri ringkas konon... Tapi, panjang berjela-jela... Kihkih.... Selamat mencuba...

Have a nice day!


18 comments:

  1. takpe2, habis juga baca hehe
    baru tau petua ni, selama ni cuci ayam lepas tu guna air sabun je, tak pikir apa2 dah hehe

    p/s:selamat berkenalan juga buat kak fizalinolie :)

    ReplyDelete
  2. tengkorakemas : Slmt berkenalan... thanks follow blog kmk... rupanya ktk org sarawak juak... Kihkih..

    ReplyDelete
  3. Petua yang sangat menarik ni. Eh, kalau guna limau kasturi boleh ke. Limau kasturi pun boleh hilangkan bau juga. Hehehe. Salam perkenalan dari Tira :)

    ReplyDelete
  4. Miss Tira : Thanks dear... Singgah dan follow blog akak.. Yup! boleh kot. Nanti kita try ek. heehehe. Slamat berkenalan Tira =)

    ReplyDelete
  5. chii jarang siang ikan..mak pun jarang sgt beli..ehehe..kalo ayam tu slalu la gak..

    haa..chii pun slalu guna limau kasturi mcm tira..x pernah plak pasal asam jawa coz susah nk cari kat umah..ehehe...

    ReplyDelete
  6. bagusnya petua ni... baru tahu... hehehe... best best...

    ReplyDelete
  7. Chii : Wah! cik adik manis ni asyik makan ayam jer.. Hehehe, ramai yg cakap guna limau kasturi. Tapi itu petua mak mertua saya... Hehehe.

    ReplyDelete
  8. Chii : Leh jadikan sbg alternatif kalau takde limau kasturi =)

    ReplyDelete
  9. just nak cakap,best nyaa dpat mak mertua sporting..hehe mntak2 nnti anis kawen dpat yg sporting jugak..amin. ;))

    ReplyDelete
  10. oh...mcm tu yer...

    kalau kita makan..lepas dah cuci tgn masih berbau juga...guna petua ni pun boleh gak kan..? :)

    bestnya dapat MIL yg sporting.... :)

    p/s: thnks yupp...sudi follow APA KATA HATI...keep in touch ya..!! (^_^)

    jom ke APA KATA HATI pulak ;
    IKAN SEBELAH

    ReplyDelete
  11. Petua mak Awan pula guna kunyit tapi nanti lepas bilas bau kunyit pulak dan tangan akan jadi kuning.

    ReplyDelete
  12. TQ TQ bgtau!sy annoyed betol tgn bau ikan.lol ><

    ReplyDelete
  13. Nabilah_2908 : Thanks dear, singgah dan follow akak. Alhamdulillah, syukur sangat2 kehadrat Allah S.W.T... Thanks yer dear =)

    ReplyDelete
  14. Awan Biru : Hehehe, luculah petua tu Awan. Ha'ahkan pasti kuning tangan kalau guna kunyit. Hehehe.

    ReplyDelete
  15. Syairahmohdanuar : Ha'ahkan.. Akak pun x suka bau ikan, tapi suka makan ikan. Hehehehe. Slmt berkenalan dear =)

    ReplyDelete
  16. emm br dpt menjengok fiza..dr pg beruk asik wat hal.cuaca tak elok, ujan jer..Bagus petua nie..lg 1 sy pun ada mak mertua yg sporting..hehe..

    ReplyDelete
  17. Puan Kutu : Hurmmm, kalau berok buat hal... susah hati kan... Hehehe, best kan muni ada mak mertua sporting... Syukur sangat2 kepada Allah kerana dianugerahkan ibu mertua yang sporting lagi baik =)

    ReplyDelete
  18. ye,asam jawa mmg bagus. blh hilangkan bau hanyir n pada masa yg sama,kalau ada luka2..sapu dgn asam jawa..cepat baik tau.

    maklumlah org pmpuan,kdg siang ikan n ayam tu terluka ckit..pastu elok gak untuk melembut dan menghaluskan kulit...

    tahniah juga kerana dpt MIL yg sporting camtu..jaga baik2 ye.. :)

    ReplyDelete