Bila jiran datang bertandang | Lebih-lebih lagi ada anak ikut sekali. Apalagi... Kemain suka Alia dan Ain. Mulalah bawak mainan dorang ...

Bila Jiran Datang Bertandang

/
0 Comments

Bila jiran datang bertandang | Lebih-lebih lagi ada anak ikut sekali. Apalagi... Kemain suka Alia dan Ain. Mulalah bawak mainan dorang keluar. Maka tak terganggulah proses perbualan orang tua-tua. Tapi, bersabarlah wahai hati... Habis semua mainan bersepah. Nak marah... Memang tak logik... Budak kan... Tapi biasanya, Alia dah boleh diharap... Lepas main, pasti Alia tolong kemaskan... Walaupun hakikatnya... Aku pun ikut sama mengemas sekali. Tips dari aku... Nak bagi anak rajin tolong buat kerja rumah... Kita kenalah tunjuk teladan yang baik... Kemudian, kena sama-sama buat... Barulah dorang enjoy. Insya Allah :)


Di kampung, jiran nak datang rumah tak kira masa. itulah kebiasaan masyarakat kampung... Perhatian! mungkin kampung aku je kot. Kekadang... Jam 7 pagi dah ada... Kami belum sempat breakfast lagi... Jiran ada yang dah datang... Ko nak halau... Memang tak senonohla lagaknya. Pastu... Bersembang bukannya sekejap... Kekadang tu... Datang jam 7 pagi... 10 pagi baru balik. Apa kes?

Itulah hakikat antara corak kehidupan di kampung. Walaupun masyarakatnya rapat antara satu sama lain. Tapi ada jugak silapnya... Salah satunya tentang adab bertandang ke rumah jiran. Pada aku... Biarlah ikut kesesuaian waktu. Tak lah nanti mendatangkan ketidakselesaan kepada tuan punya rumah. Lainlah kalau ada keperluan yang mendesak untuk datang... Itu lain ceritalah kan...



ARTIKEL LAIN DI SINI

No comments: