Awas! Jangan hidupkan penghawa dingin sebaik sahaja menaiki kereta | Huhu... Tajuk kemain panjang... Padahal info yang nak disampaikan...

Awas! Jangan hidupkan penghawa dingin sebaik sahaja menaiki kereta

/
1 Comments


Awas! Jangan hidupkan penghawa dingin sebaik sahaja menaiki kereta | Huhu... Tajuk kemain panjang... Padahal info yang nak disampaikan... Ciput je pun. Walaupun sikit... Tapi amat berguna pada pandangan aku.

Aircond kereta, keburukan aircond kereta,
Sumber gambar daripada google image

Pernah tak... Naik kereta je terus on aircond. Confirm pernah buat right. Kalau aku... Memang selalu buat... Lebih-lebih lagi bila cuaca panas. Masuk je kereta. Perkara pertama yang dibuat... Aircond kena adjust dulu.

KESAN MENGHIDUPKAN AIR-COND SEBAIK SAJA NAIK KERETA
Tahu tak... Perbuatan tersebut mendatangkan kesan buruk terhadap kesihatan kita. Berdasarkan apa yang aku baca daripada majalah iSIHAT, dashboard, sofa dan juga pewangi udara menghasilkan Benzene... Sejenis toksin yang menyebabkan kanser. Ia biasanya dapat dikenal pasti melalui bau yang terhasil daripada haba bahan plastik di dalam kereta.

Di samping menyebabkan kanser, ia jugak bertindak sebagai racun kepada tulang... Menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. Sekiranya ia dibiarkan berlarutan... Akan menyebabkan masalah leukemia, meningkatkan risiko menghadapi kanser di samping boleh menjadi antara punca keguguran.

Betapa besarnya impak memasang air-cond sebaik saja menaiki kereta. Bersama-samalah kita beringat. Semoga info yang sikit ini memberi manfaat buat kita semua. Wallahu'alam...



ARTIKEL LAIN DI SINI

1 comment:

  1. yes betul tuh...
    nieyl selalu buat mcm tu...
    Sampai ada sorang kawan tu tegur...
    dia nasihatkan jangan on aircond dlu...
    sama macam ↑ tu...

    ReplyDelete