Assalamu'alaikum
Daging masak kari bumbu pedas Sarawak adalah antara menu wajib bulan puasa family aku. Alhamdulillah... Even ada Ain, aku still boleh bersilat di dapur untuk sediakan juadah berbuka.

Gambar daging masak kari bumbu pedas

Harini punya menu... Aku masak daging masak kari bumbu pedas... Permintaan dari bonda tercinta. Bumbu pedas amat terkenal di Sarawak. Ia bukan saja menjadi bahan untuk buat sayur... Tapi juga untuk daging dan ayam. 

Nak buat daging masak kari bumbu pedas gaya aku. Bahan-bahannya adalah:-
  1. 1kg Daging yang telah dipotong
  2. kari daging
  3. bumbu pedas
  4. 7 ulas bawang merah dikisar
  5. 7 ulas bawang putih dikisar
  6. halia dikisar
  7. kentang 4 biji dipotong dadu.
  8. Lengkuas dikisar
  9. 2 batang serai yang telah diketuk
  10. garam, ajinomoto dan
  11. minyak untuk menumis dan
  12. Air
Cara membuat daging masak kari bumbu pedas pulak adalah seperti berikut:-
  1. Tumis semua bahan yang dikisar dan masukkan serai. Tunggu sehingga naik bau.
  2. Masukkan kari dan bumbu pedas.
  3. Kemudian masukkan daging dan gaul sehingga sebati.
  4. Masukkan air dan bila daging dah separuh masak, masukkan pula kentang, garam dan ajinomoto dan tunggu sehingga masak.
Alhamdulillah... Semua suka dengan menu berbuka hari ni... Sampaikan adik aku request untuk repeat menu. Haha...  Opp! Sorry gambar comot giler:)