Assalamu'alaikum, hai ♥ Inilah dia pengaruh tv di kalangan anak-anak. Tapi... Untuk Alia, alhamdulillah... Still under control. H...

Membahasakan Dirinya Yaya...

/
1 Comments


Assalamu'alaikum, hai
Inilah dia pengaruh tv di kalangan anak-anak. Tapi... Untuk Alia, alhamdulillah... Still under control. Hanya ada masa-masa tertentu je akan menonton tv. Namun, pengaruh kartun memang kuat... Sampaikan Alia membahasakan dirinya Yaya gara-gara kartun Boboboy... Entah! Dari mana datangnya idea tu pun aku tak tahu.

Contohnya semalam... Aku tanya.

Siapa empun (punya dalam bahasa Sarawak) buku ni?

Tiba-tiba Alia menjawab...

Yaya empun...

Haihh... Sejak bila pulak dah bertukar nama. Sabo jelah. Dah tu pagi semalam ikut ayah dia beli kuih untuk breakfast. Beli pulak topi boboboy... Dahla pattern topi gaya lelaki. Aduh... Duh! Sabar jelah yer...



Tengok... Betapa hebatnya penangan pengaruh visual tv terhadap kanak-kanak. Kalau tak dipantau masa menonton mereka... Kesannya, kita sendiri yang akan hadap dan tanggung. So, kena alert yer Fiza. Huhu...






ARTIKEL LAIN DI SINI

1 comment:

  1. budak dan tv mmg ssh nak pantau fiza..selagi tak bawak pengaruh buruk kira oklah..

    bahasakan diei yaya ye..comel!

    ReplyDelete