Assala'mualaikum, hai ♥ Just nak berkongsi pendapat... Menurut pakar perubatan... Stress adalah suatu tekanan perasaan yang mana...

Jangan Main-Main Dengan Stress!

/
3 Comments


Assala'mualaikum, hai
Just nak berkongsi pendapat... Menurut pakar perubatan... Stress adalah suatu tekanan perasaan yang mana jika tidak dikendalikan dengan betul... Ia membawa padah yang buruk... Di mana seseorang itu akan bertindak agresif atau di luar kawalan. 


Sumber daripada google image

Kalau nak tahu kita stress atau tidak... Ada beberapa tanda-tanda stress turut disenaraikan oleh pakar perubatan... Dan di antaranya adalah seperti tak boleh tidur, perasaan tak stabil, tak tentu arah dan sebagainya. Maksudnya di sini... Bila kita merasakan wujudnya perasaan yang abnormal... Mean, itu adalah antara petunjuk... Yang menunjukkan kita berkemungkinan menghadapi stress. Huhu... Kena alert tu.

Tengok jelah berita baru-baru ni, di mana seorang lelaki berusia lingkungan 42 tahun terjun dari flat gara-gara stress.

Adakah itu penyelesaian terbaik kepada masalah yang kita hadapi? Alah... Cakap senanglah. Bukan kita yang stress. Tapi... Kalau nak difikirkan. Kita sentiasa ada pilihan sebenarnya. Dan... Setiap pilihan semuanya terletak di tangan kita. Baik buruk pilihan itu semuanya terpulang kepada kita.

Contohla ek... Sorang gadis membunuh diri gara-gara mengandung sebelum kawin akibat stress kekasih tak nak bertanggungjawab. Pernah tak terfikir... Sebelum terlanjur. Pernah tak terfikir! Akan akibatnya. Mana pernah fikirkan... Kalau hati dah suka. Tapi... Impaknya teramatlah besar.

Pada pandangan akulah ek... Bila kita hadapi sebarang masalah. Janganlah dipendam dan janganlah sesekali ambik jalan singkat. Ceritakanlah pada orang yang kita boleh percayai... Takde masalah dalam dunia ni yang tak boleh diselesaikan. Cuma... Kita haruslah berfikir secara rasional... Dan yang paling penting... Perbanyakkan doa dan bermohon kepada Allah agar dipermudahkan segala kesulitan yang kita hadapi.

Insya Allah... Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendengar. Nescaya... Setiap permasalahan pasti ada penyelesaian.

Wallahu'alam...

Sembang pagi sambil minum milo panas. Haha...
Mata tak boleh nak lelap gara-gara acapkali ke tandas. Biasalah... Mak buyung yang sedang menunggu hari. Confirm! Kekerapan ke tandas berganda. Sabo jelah...




ARTIKEL LAIN DI SINI

3 comments:

  1. mmg stress yg tak dikawal boleh jadi gila..tekanan hidup skang ni antara punca rakyat malaysia stress..:)

    ReplyDelete
  2. seronok jugak sembang pagi2 ni :)

    ReplyDelete