Assalamu'alaikum, hai...
Rindu nak update blog. Tetiba teringin... Hehe. Alhamdulillah, minggu ni dah masuk minggu ke-10 kandunganku. Rasa loya pun dah kurang. Cuma... Bau masakan aku still tak boleh nak hidu. If terhidu... Confirm pening dan nak termuntah. Tapi... Takdelah seteruk aku mengandungkan Alia dulu. Lansung tak boleh nak bangun. Bangun je... Mesti muntah.

Sumber daripada Babycenter

Pada minggu ke-10 ni, apa yang aku tahu berdasarkan apa yang aku baca di laman Babycenter , baby dalam perut hanya bersaiz 3sm. Maknanya sebesar biji kacanglah tu kan... Dari hujung kepala ke punggung dan beratnya kurang daripada 4g. Untuk minggu ke-10 ni, aku still tak merasa lagi pergerakan baby di dalam perut. Kalau... Masa mengandungkan Alia dulu, bulan ke 4 barulah aku mulai merasa bagaimana Alia aktif bergerak. Tak sabarnya... Rasa nak melalui saat-saat itu. Haha...

Menurut apa yang aku baca lagi... Baby usia 10 minggu juga tetap giat menelan dan menendang. Setiap hari banyak butiran kecil mula muncul, seperti kuku dan rambut yang kelabu seperti bulu. Organ penting seperti hati, ginjal, usus, otak dan paru-paru juga telah terbentuk lengkap dan berfungsi. Indahnya ciptaan Tuhan kan... Tak tercapai oleh akal manusia yang kerdil.

Semoga baby sihat sentiasa hendaknya. 12 Jun ni, sekali lagi aku ada temujanji dengan doktor. Nak scanning... Rasanya masa tu dah minggu ke-11 usia kandunganku. Insya Allah, nanti ada cerita best... Aku share ok.