Back to Top

06 March 2014

Tinggalkan Anak Bila Bekerja



Assalamu'alaikum, hai...
Kalau aku kaya... Hari... Hari... Hari raya. Haha... Memang raya kalau kaya. Ye tak? Kalau aku kaya... Memang aku tak kerja. Duduk rumah jaga anak. Tapi... Apakan daya... Serba-serbi perlukan duit. Nak tak nak... Dengan izin suami. Aku akhirnya bekerja jugak. Kalau diikutkan hati... Memang aku tak nak kerja. Siapa nak... Anak orang jaga even family sendiri jaga. Still hati risau...


Cakap pasal tinggalkan anak bila mana si ibu dan ayah bekerja. Cara aku amat mudah... Memandangkan sejak Alia umur 6 bulan lagi dah aku praktikkan... Ternyata berkesan. Apa yang aku lakukan hanyalah berpesan kepada Alia before sesuatu tu berlaku. Contohnya... Before melapor diri hari Isnin... One week before memang hari-hari aku dok ulang benda yang sama kata kat Alia... Mak akan start kerja. Alia pulak jangan nangis bila makbuk jaga. Tersengeh-sengeh... Tu jelah reaksi Alia. Haha...

Alhamdulillah... Pernah dulu Alia diberi injection 2 dalam 1 masa umur setahun 6 bulan. Lansung tak menangis... Pun aku pesan... Harap-harap sampai ke tua la Alia mendengar kata. Amin...


7 comments:

  1. cutenya. baik pula tu. Mudah2an jadi anak solehah utk akak dan suami.

    ReplyDelete
  2. So skrg kak fiza dah start keja la yer... harap2 Alia betah tinggak dengan pengasuh

    ReplyDelete
  3. kalau noe kaya noe pun x nak kerja...tapi tu la...byk komitmen kan...bagus ajar macam tu Fiza...lama2 InsyaAllah Alia akan mendengar kata

    ReplyDelete
  4. salam,
    mya bw sini hari ni..
    waaa untunglah suami izinkan keje...
    mya meski xde baby..suami xizinkan...
    katanya duduk jer umah..
    mya tau dia xkasi demi kebaikan mya..tp kita plak xsedap hati tgk dia perah keringat..
    dgn org sekeliling punya pandangan lg..
    blajar tinggi2 tp dok umah je..
    tp xpe lah asal mya dpt redha suami...

    jemput singgah blog mya...'
    http://myaleo.blogspot.com/2014/03/lepak.html

    ReplyDelete
  5. betul dgn dunia skrg serba serbi duit kan. T_T

    ReplyDelete
  6. baru-baru tinggal ni memang kesian..tak sampai hati pun ada..
    akak pun slalu ckp ..klau aku kaya..tak nak kerja dah ..duk umah jaga anak2..:)

    ReplyDelete
  7. itu lah hakikat yg ibu2 bekerja kena terima kan~ kena relakan hati bagi orang lain jaga anak~ huhuhu

    ReplyDelete