Assalamu'alaikum, hai...
Hari Isnin balik kerja, hubby bawak sikit buku baru untuk Pusat Sumber Sekolah untuk dilabelkan. Aku tertarik dengan satu buku ni yang berjudul "Soal & Jawab Sejarah Dunia" untuk budak sekolah rendah. Kan... Tahun ni, budak tahun 4 dah start belajar sejarah. So, semestinya... Akan ada buku sebegitu.


Bila tengok luaran dan tajuk. Mesti gerun dan perasaan malas nak baca tu akan ada kan... Tapi tidak pada buku ni. Pada aku... Buku ni sangat menarik untuk dibaca. Point utamanya diringkaskan dan menjadikan ia mudah untuk difahami. Siap ada gambar lagi. Serius! Memang tak bosan nak membacanya. Lagi satu... Buku ni tersangatlah nipis... Dengan 70 persoalan penting je dihuraikan. Mean... Persoalan utama dalam sejarah jelah yang akan dihuraikan seringkas-ringkasnya. Macam comel je kan. Hehe...

Kalau zaman aku dulu dapat buku sebegitu... Memang seronok giler dapat. Nak baca pun suka.

Teringat aku masa sekolah menengah dulu, memang tak minat dengan sejarah. Mungkin disebabkan bukunya tebal dan kurang menarik kot... Tu yang malas nak baca. Haha... Boleh pulak gitu yer. 

Setiap kali exam, mesti dapat agregat 9. Sampai kena marah dengan cikgu. Yelah... Konon antara top ten student harapan cikgu untuk dapat keputusan cemerlang dalam SPM. So, tinggilah target mereka. Namun... Aku tak pernah kecewakan mereka. SPM aku dapat 3 sejarah. Seingat aku BI dan sejarah jelah yang rendah... Kalau tak. Memang gempak result aku. Tu lah... Sapa suruh main-main belajar. Ambik mu! Padan muka...

Oh! Ya... Korang minat sejarah ke?

Kalau dulu... Dulu ada buku sebegitu. Mesti ramai yang minat sejarah kan. Even harga yang tertera di buku RM25 untuk semenanjung dan RM30 untuk Sabah dan Sarawak. Aku rasa memang berbaloi beli untuk anak sebagai koleksi bahan bacaan anak-anak...