Assalamu'alaikum, hai...
Seperti pernah aku kata... Di sini susah nak dapat kuih. Kenapa? Tak perlulah aku nak jelaskan kenapa yer... Nak tak nak. Malas atau tidak... Bila teringin punya hal... Jadi kenalah merajinkan diri. Ye tak?

Dah lama sebenarnya tak merasa kuih kosui. Oh! Ya... Tempat korang kuih kosui macammana korang panggil? Kosui? Kaswi?  atau... Kuih tepung kapur?... Apa-apa pun nama yang kita bubuh... Yang penting... Ia adalah kuih yang sama. Hehe... Cuma version je lain-lain. Betul tak? Ada aku tengok tu... Siap bubuh kicap lagi untuk bagi kelainan... Tapi... Yang aku buat ni... Resepi kuih kosui ori dari mak 'kamek'... 


Semalam agenda membuatnya. Nak buat kosui, mudah je. Sediakan bahan seperti berikut :-

3 cawan 3 gandum
2 sudu besar tepung ubi
1 cawan gula merah
3 sudu besar gula pasir
6 cawan air ( 3 cawan daripada digunakan untuk masak gula merah )
2 sudu kecil air kapur
Kelapa parut.

Nak membuatnya pulak... Kaedahnya, ialah... Nak mudah selepas gu3la merah sejuk... Kacau semua bahan. Kalau aku... Blander terus. Senang cerita. Then, tapis ke dalam loyang. Akhir sekali... Kukus selama 20 hingga 30 minit atau sehingga masak. Dah masak... Boleh makan dengan kelapa parut.

Berbaloi buat. Hubby pun kata sedap. Hehe...