Assalamu'alaikum, hai... Di kampung... Mak aku pelihara 8 ekor ikan puyu dalam aquarium... Alia cukup takut untuk mendekatinya. E...

Kepercayaan Mengenai Ikan Puyu

/
5 Comments


Assalamu'alaikum, hai...
Di kampung... Mak aku pelihara 8 ekor ikan puyu dalam aquarium... Alia cukup takut untuk mendekatinya. Entah! Tak tahu kenapa.


Mak aku pelihara ikan puyu bukan sebab boleh jaga rumah atau apa. Saja nak pelihara. Bila bosan... Boleh layan puyu katanya. Tapi kan... Kata mak aku. Ada orang percaya ikan puyu boleh ingatkan kita bila ada orang nak mencuri tau. Katanya... Bila orang masuk nak mencuri. Puyu akan berkocak dalam air. Tapi tak taula betul ke tidak. Lagipun tak pernah lagi benda macam tu berlaku... 

Biasalah orang dulu-dulu... Mana ada alat canggih seperti alat penggera kat. So dorang guna alternatif lain. Walaupun begitu... Sejauh mana kebenaran dan keberkesanannya... Wallahu'alam.




ARTIKEL LAIN DI SINI

5 comments:

  1. kata orang tua2 jugak.. ikan puyu boleh lemahkan ilmu hitam cam santau jugak kan~
    x salah kita ikhtiar kan~

    ReplyDelete
  2. Tak sgka ye puyu pun bley bg signal bila pencuri nk masuk umah,muni pun baru tau

    ReplyDelete
  3. Pernah juga dengar ttg ikan puyu ni..tapi mana tahu betul kan? hehe..

    ReplyDelete
  4. Bila dah besar nanti boleh goreng kak hehe... Ayah ida dulu pun rajin gak bela ikan puyu ni...banyak gak dalam 5-6 ekor... entah kenapa suatu hari silap bubuh ubat nak jernihkan air... terus mati kesemuanya... pastu tak pernah bela lagi

    ReplyDelete