Back to Top

22 October 2013

Rahsia Makanan Yang Diperam



Assalamu'alaikum, hai...
Siapa suka makan tempe?... Aku makan if ada. Tapi... Kalau takde pun tak kisah. Kiranya tak minat sangatla dengan tempe. Kalau encik suami. Tempe is makanan favourate dia. Nampak... Confirm! Beli ^_^. Tapi... Kalau kobis jeruk goreng telur. Itu memang favourate aku. Seminggu sekali... Mesti buat!

Baru-baru ni aku ada terbaca satu info mengenai makanan yang diperam di Majalah iSIHAT keluaran September 2013. Di mana... Terdapat 7 makanan yang diperam bagus untuk dimakan. Antaranya ialah Kombucha atau teh yang difermentasi, Sauerkraut atau kobis peram, jeruk sayur atau buah, yogurt kelapa, Miso iaitu kacang soya yang diperam, kimchi dan tempe.

Dipetik daripada Majalah iSIHAT keluaran September 2013

Ia dikatakan kaya dengan sumber probiotik yang meningkatkan bakteria baik dalam perut yang menyembuhkan masalah perut bocor dan sindrom usus rengsa serta meningkatkan imuniti tubuh.

That it's...

Before ni... Aku bantai je makan kobis jeruk goreng dan tempe. Ingat takde kebaikan makanan yang diperam. Rupanya ada jugak. Tapi... Makan pun kena berpada-pada jugak. Macam kobis jeruk di Sarawak. Masin woo... Kena rendam dulu. Baru boleh masak.

Lepas ni... Dah tahu kesan makan makanan yang diperam... Tak perlulah risau. Ye tak?



3 comments:

  1. Actually tempe is gud kan Fiza sbb diperbuat dari kacang soya.. goreng pun sodap.. hehe

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah, saya suka makan kimchi...peram jugak tu :)

    ReplyDelete
  3. Tempe peberet muni.tp klu kobis jeruk tak penah mkn,cmna ek rupanya

    ReplyDelete