Back to Top

17 April 2013

Apam Seri Muka Tak Banyak Bahan



Assalamu'alaikum...
Haha... Tengok tajuk. Sah cokot! (maksud berkira dalam bahasa Sarawak). Sudah semestinya bagi aku yang kurang mahir dalam bab memasak. Resepi tak banyak bahan menjadi pilihan utama aku. Confirm!.Why? Mun sik menjadi pun... Taklah membazir kan... Tapi. Selagi ada resepi. Menjadi punya. Ye tak?

resepi sikit bahan, kuih apam seri muka,

Kali ni... Apam seri muka menjadi sajian petang buat kami suami isteri. Ni citer semalam punya ok! Senang je resepi aku ni.

Bahan :
250 gram tepung gandum
4 biji telur
75 gram gula pasir
160ml santan
1 sudu teh perisa pandan ( perisa kegemaran aku... Jangan tak tahu ) dan
1/2 biji kelapa tua okeh! Bukan muda... Diparut

Sikit kan bahan!...

Kemudian. Cara buatnya pulak :-

Pertama : Pukul telur dan gula pasir sampai kembang. Terpulang... Nak guna pengadun or cara lama...

Kedua : Hentikan dan masukkan tepung sikit demi sikit dan kacau. Kemudian... Tambahkan perisa pandan dan santan.... Adun hingga sebati okeh!

Ketiga : Panaskan bekas yang telah dioles dengan minyak dan diisi dengan kelapa parut. Tuang adunan. Dah settle. Mulalah sesi mengukus apam pulak. Kukus sehingga masak.

Kalau nak apam cantik dan gebu. Tip dari aku. Jangan bukak kukusan sebelum masak... Agak-agak lah yer!.... Untuk resepi aku ni bolehlah dapat hasil dalam 30 biji. Alhamdulillah!.

That it... Menu minum petang semalam. Citer basi baru nak share.

1 comment:

  1. nak try laaa..kalau yg tak gn banyak bahan nie..mmg sedap n terasa nak cuba..hihihi..

    akak copy resepi yer

    ReplyDelete