Assalamualaikum  dan Selamat petang semua, Korang tau tak kuman ada berdekatan dengan kita ... Wah! soalan tak logik... Ahakkahakk... Jiwa ...

Salah satu lokasi penuh berkuman

/
3 Comments
Assalamualaikum  dan Selamat petang semua,

Korang tau tak kuman ada berdekatan dengan kita... Wah! soalan tak logik... Ahakkahakk... Jiwa kacau... Mestilah tahu kan... kan.

Tapi, tak ramai rasa nyer yang ambik serius pasal kuman... Yelah! Benda tak nampak kan... Tapi, kalau dah jatuh sakit... Mulalah nak salahkan orang lain lah... Padahal, adakah kita benar-benar menjaga kebersihan kita... Hurmmm... Tepuk dada, tanya hati... Ok!...

Percaya tak, kuman penyakit yang terdapat di papan kekunci komputer atau laptop adalah lebih jauh banyaknya daripada yang terdapat di dalam tandas rumah atau pejabat...

Berapa kerap kita membersihkan papan kekunci komputer atau laptop kita jika dibandingkan dengan kekerapan kita membersihkan kamar mandi... Haaa... Fikir tu! 

Menurut kajian di Inggeris, daripada 33 buah papan kekunci dari pejabat yang telah diuji... Kajian mendapati bahawa terdapat 5 kali ganda bakteria yang wujud di papan kekunci komputer atau laptop berbanding bakteria yang terdapat di tandas jenis duduk... 

Mak aiii... mana tak nya kekadang tu sambil makan burger sambil tu jugak menaip... Hahaha... Aku lah tu...

Menggerunkan... kan... 5 kali ganda...Banyak tu... So macam mana sekarang... Berapa lama dah ... laptop or komputer korang tak dibersihkan? Haaa... Baik cuci sekarang... Kalau tak nak dihingkapi penyakit...

Jangan asyik berblog jer... Laptop tak bercuci... Mengata orang... Padahal diri sendiri baru jer pas bersihkan laptop... Ahakkahakk...

Ilmu ni saya baca dari Majalah Wanita beberapa bulan yang lepas, tetiba jer teringat time bersihkan laptop tadi... Tu yang share tu... Hehehe. Sama-samalah yer kita beringat...

Yang buruk itu datangnya dari kelemahan saya... Yang baik itu datangnya dari Allah. Semoga kehidupan kita semakin baik dengan perkongsian ilmu di dunia siber... 



ARTIKEL LAIN DI SINI

3 comments:

  1. mak aih..ye ke?? da la laptop ni jarang2 skali di cuci2..agaknya kalo di cuci ngan dettol atau lifebouy ok dak :p

    tp x nafi..kuman mmg ada dimana2..so kita kena la jaga diri dan juga kebersihan..

    nice..thanks sharing is caring ye :D

    ReplyDelete
  2. Dan Awan ada baca juga bahawa telefon bimbit adalah lebih kotor berbanding tombol pintu tandas.

    ReplyDelete