Hola,

Korang dah breakfast belum?... Soalan wajib Fiza tanya. Ahaksss. Bagi saya makan adalah perkara penting dalam hidup. Kalau tak makan, macam mana nak ada tenaga untuk uruskan kehidupan seharian kan. Betul tak?

Orait, cakap pasal makan... Pasti korang kenal garpu dan sudu... Hehe... Entri saya kali ini pulak berkaitan dengan dua benda ni... kalau nak tahu citer nyer. Jommm....

                                                


Hurmmm, kali ini saya ingin kongsikan cerita saya yang benar-benar terjadi... Bukan direka-reka... Ahaksss... Kisahnya, suatu ketika dulu... Chewah!

Tak silap Fiza time tu form 5, cuti sekolah... Nenek ajak pergi ke Kuching atas ajakan jiran sebelah rumah kerana nak jemput emaknya yang baru balik dari Mekah...

Nak dijadikan cerita... Apalagi, saya ikutlah... Dalam perjalanan ke Kuching tu... Kami singgahlah di Serian iaitu salah sebuah bandar jugak lah yang dilalui sebelum sampai ke Kuching...


Kami berhentilah kat situ dengan harapan untuk mengisi perut. Heeee.


Pastu, kami pun pilihla sebuah kedai makan dan... Apalagi... Saya pun order lah nasi ayam goreng dengan air teh bunga.




Lebih kurang 10 minit sampailah order... Cepat giler. Tapi tak kisahlah janji makan... Huhu, sedapnya nasi ayam goreng... 


Dahla first time pergi bandar... Lepas tu pulak tengok garpu ngan sudu... Kalau kat rumah haram saya nak pakai... Makan maggie jer pakai garpu... Huhukkk... Entahlah time tu sengal kot... Trylah guna garpu dan sudu sedangkan makcik punya kedai tu dah pelawa dah cuci tangan kat sinki yang diorang sediakan...


Hehehe, mulalah sesi makan nye yer...  Apalagi saya makanlah... Mula-mula tu macam biasa jer makan... Ok lagi makan ayam... Entah! macam mana tangan saya tercucuk tulang ayam dengan sudu... Huhhh!!! Tiba-tiba ayam melompat... Toi... Toi... Toi... Bawah meja orang sebelah pergi nya... Ya Allah! Malunya.... Ramai gak lah yang tengok masa tu... Yelah, dengan bunyi pinggan kaca yang berdesing diikuti ayam yang melompat sepertinya ketakutan dan cuba untuk melarikan diri ...
Huhu... Apalagi nenek pun memperli lah... "Tulah, nak sangat pakai sudu dan garpu... Kita ni orang Melayu sayang. Apalah salah nyer guna tangan jer... Kan selamat lagi elok..."... Aduss!! Malu nyer. Fiza terpaksa makan sambil tunduk tanpa toleh kanan dan kiri... Rasa nak jer angkat cepat-cepat... Malu punya pasal... Nasib baik tak lama kat situ... Lepas makan, kami terus gerak... 


Mulai hari tu kan, jaranglah Fiza guna garpu dan sudu kecuali ada event kat hotel atau atas urusan kerja... Kalau hari-hari biasa walaupun kat KFC pun Fiza pakai tangan jer makan... Hehee.


Tapi sekarang dah hebat dah pakai sudu dan garpu... Adehhh! Riak betul... Nauzubillah... Tapi kan, kekadang walaupun kita pandai dalam sesuatu hal, ada masanya kita akan tersilap jugak... 


So, berhati-hatilah yer apabila menggunakan garpu dan sudu... 


Have a nice day.