Hola,


Hari ni 1 April kan... Kan...

Hurmm... Seperti yang semua orang tahu... Bulan Mac dah habis, masuk pulak bulan April... Apa yang menarik bulan April... Pasti semua tau kan Pasal April Fool... Lainlah macam aku... Dulu time sekolah... Tak tau pun Apa itu April Fool... hakhak.. Pembohong betul!.. Dah terkena baru tau... Hahaha...

Malu nak citer... Tapi nak citer gak... Dulu time ambik Diploma... Aku telah diperkenakan oleh kengkawan aku... Tulah tido tengahhari yang tak sedar2... Penat sangat kan... Kebetulan aku tak ingat yang 1 April tu April fool... Biasalah... Aku budak baik... Mana nak sambut kan... Hakhak... Angkat bangkul kejap...

Nak dijadikan cerita housemate aku telah perkenakan aku... mereka conteng muka aku ngan foundation bagi misai macam kucing... Hampehh betul la... Macam manalah aku tak sedar... Lepas tu, penyakit aku ni kalau bangun tido, mesti ambil towel... tudung kepala pastu jengok kat tingkap... Kot2 ada mamat hondsome duduk kat cafe... Hehehe... Tingkap bilik hostel kami bertentangan ngan cafe yang tak jauh dari hostel kami... Apa lagi... Orang kat cafe tu pandang2 aku... Tersengih-sengih... Masih gak aku tak kisah... Biasalah aku... Ada aku kesah...

Sampai satu tahap... Kengkawan kat bilik pun gelak... Rasanya perut mereka geli sangat dah kot menengok gelagat aku... Diaorang pun gelak2... Aik! orang kat bawah sengih2... Orang kat atas dok gelak2... Apa kes? Aku pun dok hairan... 

Alamak... tetiba aku kesat mata dan terkena pipi... Aik! apasal tangan aku... Apa lagi aku pun terhegeh-hegeh lah ambil cermin... Adoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii! muka aku... Patut la semua orang gelak... Rupanya aku telah diperkenakan... Apalagi... Mulalah segmen kejar mengejar... Termengah-mengah diaorang aku kejar... Hambik kau... Sapa suruh... Sampailah satu tahap... berhenti... Dek kerana penat keliling meja dan kami hanya mampu tergelak-gelak... Adoi! Rindunya ngan saat study dulu... Hehehe.

Namun... Bagi aku kita tidak sepatutnya lah menyambut April Fool... Sebab, menurut pembacaan aku daripada pelbagai artikel...  Ada kisah tau disebalik April Fool. Rasanya, ada gak yang tahu kan... Tapi, aku still gak nak wat entri pasal ni... Sebagai mengingati diri sendiri dan sebagai renungan kengkawan semua....

Seperti yang kita ketahuilah kan... April Fool adalah hari di mana orang-orang diperbodohkan untuk menipu orang lain. Namun, adakah kita mengetahui apakah itu April Fool sebenar-benarnya...


Sebenarnya April Fool adalah bersempena dengan April Mop iaitu sebuah perayaan hari kemenangan atas pembunuhan ribuan umat Islam di Sepanyol oleh tentera salib yang dilakukan melalui cara-cara penipuan. Jadi  mereka telah merayakan April Fool dengan cara membolehkan penipuan dan pembohongan walaupun ia dikaburi dengan alasan kononnya ia hanya sekadar suatu hiburan atau gurauan belaka.

Haaa.... macam mana... Nak kenakan kengkawan lagi tak... Janganlah yer... Sian kengkawan kita... Hehehe.