Hurmm... Apa nak jadi dan kenapa harus begitu? Ini semua angkara sikap dengki di hati manusia yang tidak pernah untuk difikirkan... Apakah ...

Why and Why? Kenapa harus begitu?

/
4 Comments
Hurmm... Apa nak jadi dan kenapa harus begitu?

Ini semua angkara sikap dengki di hati manusia yang tidak pernah untuk difikirkan... Apakah impaknya kalau ia muncul di hati kita... Allah tak sukalah... Pasti!!!!!

Patutlah mak tak suka memuji anak pandai-pandai belaka, rupanya ada manusia mempunyai hasad dengki yang tak terkira... Lagipun buat apa kita nak memuji kejayaan anak-anak kita, itu hanya pinjaman dari Allah... Kalau kita bermegah, riak dan sombong.. Bila2 masa jer Allah boleh tarik balik kan... 

Hari tu adik dapat result cemerlang dalam STPM... Alhamdulillah... Sesungguhnya rezeki itu dari Allah untuk mengubat kesedihan mak dan abah... Kalau nak tahu cerita kesedihan yang saya maksudkan, kliklah kat sini. Mak tak cerita pun dengan sesiapa keputusan adik dan lagi pun adik sekolah berasrama penuh... tak sesiapa yang tahu kecuali kami sekeluarga jer yang tahu... 

Entahlah! Mak mengadu dengan saya ada jiran yang tak tegur mak pun sampai sekarang... Tak tahu kenapa... Ni bukan sekali atau dua kali... Tapi banyak kali... Dulu pun pernah terjadi gak, time adik bongsu saya dapat keputusan cemerlang dalam UPSR... Mak tak cakap pun dengan siapa-siapa, nak buat apa bermegah... Lagipun bukan kita jer yang pandai... Ada ramai lagi yang lebih hebat... Kan... Tapi entah orang tu tarik muka masam dengan mak... Sedangkan mak tak pernah pun berbual sangat ngan dia, sebab dah tahu perangai... Patutlah jiran lain tak suka dengan dia... Dengki sangat... Sepatutnya kita berdoalah kan agar beroleh kejayaan yang sama seperti orang lain... Ni tak, dengki dengan kejayaan orang lain...

Hurmm... Macam-macam lah sikap manusia... Nak cerita sampai bila2 pun tak abis... yang pasti Allah tak suka tau dengan kita... Seandainya hati kita tercalit dengan sifat-sifat buruk lagi keji... 

Hehehe, fikir-fikirkanlah... Sesungguhnya hidup ini amat singkat untuk kita lalui...



ARTIKEL LAIN DI SINI

4 comments:

  1. memang begitu la sikap manusia..pelbagai ragam..nama pun manusia kan?..hehe..

    ReplyDelete
  2. Jack : Thanks Jack... Tulah pasal Jack... Manusia yang bersikap beginilah akan merosakkan masyarakat..

    ReplyDelete
  3. jgn ambil peduli orang macam tu..Kt mana2 pun ada dlm masyarakat.sikap dengki takkan bawak kemana2..Semoga insan pendengki itu beroleh keinsafan..:)

    ReplyDelete
  4. mcm tula org melayu..tak bley tgk org berjaya..

    ReplyDelete