29 March 2011

TIP MEMILIH KASUT

Hola,

Pasti hari ini ramai yang sibuk seperti semalam... Almaklum jelah, hari-hari bekerja... Namun, di sini saya ingin kongsikan kepada semua tip untuk dijadikan santapan minda... Hurmmm, apa lagi kalau tidak tip memilih kasut... kasut siapa?... 

Hohoho, kali ini saya ingin kongsikan tip memilih kasut kanak-kanak... Ni pun cadangan yang saya dapat daripada salegirl kat Wisma Satok, Kuching time beli kasut anak saudara hari tu... tapi lupa nak kongsikan... Takpe... tak terlambat pun... Ilmu ni dah save permenantly kat otak dah.. Nanti ada anak tak susahlah nak pikir macam mana kasut yang sesuai untuk dibeli... Hehehe.


Kebiasaannya lah kan... Bagi kanak-kanak, kasut bukan sekadar pengalas kaki tetapi juga membantu pembentukkan otot dan tulang kakinya yang masih sangat sensitif... Alah! kita orang dewasa pun sama sebenarnya, betul tak?... 


Kasut yang tidak selesa akan mengurangkan motivasi anak untuk berjalan... Hurmmm, fakta ini saya rasa ada benarnya... Cuba kita tengok diri kita, takyah tengok pada kanak-kanak pun... Hehehe, kekadang ada kasut yang membuatkan kita tidak selesa apabila kita memakainya... Tapi, tidak mendorong kita untuk tidak berjalan... Sebaliknya... Mendorong kita untuk membeli yang baru... Hahaha... Betul tak?

Berbalik kepada bual bicara kita, untuk memilih kasut anak-anak, pastikan tumit kasut tidak terlalu tinggi... Maksimum 1 sentimeter.

Pasal ukuran pulak, ukuran kasut yang sesuai adalah tidak terlalu sempit dan tidak terlalu longgar. Caranya mudah, buat ukuran panjang kaki anak dari tumit hingga ke hujung jari terpanjang ditambah satu ruas jari orang dewasa... Ini penting kerana kaki kanak-kanak cepat berubah... 

Lebih kurang gitulah tip yang dikatakan kepada saya.

Orait... Simple info for u all....

Selamat mencuba dan Have a nice day!

20 comments:

  1. bilela saye dpt gune tip ni..hehe

    ReplyDelete
  2. Faiz : Alah faiz, kita pun leh gak guna tip ni...Yelah, kalau kasut tu sempit atau longgar sangat macam mana nak pakai. Hurmm, mestilah kena ukur gak kan..

    ReplyDelete
  3. Tips yang berguna untuk Tira buat masa akan datang. Aiceeh. Hahaha. Siapa tahukan. :p

    ReplyDelete
  4. maok beli yg ada bunyi ka sik?hehe

    ReplyDelete
  5. Miss Tira : Betul tu... ilmu yang baik tiada hadnya. yang penting kita kongsikan...

    ReplyDelete
  6. Tengkorakemas : Mun kameklah... Kamek xmok beli yang berbunyi. Menarik perhatian org... Kita makei bukan utk menarik perhatian org, tapi keselesaan.. Tol sik?

    ReplyDelete
  7. hehee btul2 tu akak.. lau cntik je xguna kot klu xselesa..

    p/s: slmat bkenaln jgk akak fiza hehee :))

    ReplyDelete
  8. tq 4 d tips fiza..klu sy pun kasut yg tk selesa pkai sekali terus simpan..dulu klu beli kasut nk yg lawa jer, tp bla pkai tak selesa.skang kasut makcik2 pun takpe,jnji sedap pakai.haha.baby pun camtu la..kena crik yg lembut dn selesa..klu tak dia pun mls nk jalan.betul kata fiza..:)

    ReplyDelete
  9. @Fizalinolie

    Auklah, kelak rami nangga :)

    ReplyDelete
  10. Ciknurul : Slmt berkenalan adik. Thanks yer singgah dan follow =)

    ReplyDelete
  11. Puan Kutu : Welcome dear... Hahaha, tul tu walaupun kasut mcm macik2 punya yg penting selesa. Yup! tul tu muni, budak cepat sangat taknak kalau tak best pakai... tupun tegok telatah anak2 buah. Nanti anak sendiri macam manalah.. Hehehe.

    ReplyDelete
  12. Hasrul : Auklah... Kitak ya... Hehehe

    ReplyDelete
  13. utk diri sndiri lambat lg..tp untuk anak2 buah..insya Allah.leh dipraktikkan..ehehe

    ReplyDelete
  14. wah.. bagus tips ni . boleh digunakan untuk masa akan dtg :)

    ReplyDelete
  15. Chii : Hehehe, takpe Chii... Yang penting ilmu, bila2 masa ilmu itu akan diperlukan.. Betul tak?

    ReplyDelete
  16. bule la anis guna tips ni utk anak buah ,anak anis..hmmm ntah bila.HIHI

    ReplyDelete
  17. Aniswany : Yes dear... Pasti boleh. hehehe, akak yg dah kawin ni pun.. bila lah nak guna =)

    ReplyDelete
  18. Eyjalukman : Ja'at... tag akak. Hehehe, apa2 pun thanks dear. Nanti pas solat malam akak wat ek. Nanti datang tengok tau. Hehehe.

    ReplyDelete
  19. Teringat pulak cerita anak Tom Cruise.

    Suka tengok kasut bayi, comel terasa macam nak kahwin cepat saja.

    ReplyDelete